Tillståndsansökan
Vi har erfarenhet från flertalet ansökningsprocesser och kan erbjuda vår kunskap och delaktighet vid er ansökan om att bedriva försäkringsverksamhet.
Ni kan ta hjälp av oss för rådgivning, dokumentation och beräkningar genom hela processen.
Vid en tillståndsansökan krävs bland annat att det tilltänkta försäkringsföretaget redan under ansökningsprocessen anlitar en behörig aktuarie som ska utgöra aktuariefunktionen. Vi är flera behöriga aktuarier i bolaget som kan fylla den rollen åt er.
I tillståndsansökan ska bland annat styrdokument bifogas. Till exempel Försäkringstekniskt beräkningsunderlag (FTB) och Försäkringstekniska riktlinjer (FTR). Vi har erfarenhet från att upprätta både FTB och FTR men även andra nödvändiga styrdokument och kan erbjuda hjälp med detta.
Till ansökan ska det dessutom utföras beräkningar av bland annat prognoser av framtida reserver och kapitalkrav. Med vår kunskap av beräkningar och beräkningsverktyg kan vi erbjuda hjälp att tillsammans med er ta fram dessa prognoser.